Producten

Artseco

Logo ARTSECO

Interview met ARTSECO: 130 meter palletstelling

ARTSECO heeft de kunstmarkt in Duitsland gerevolutioneerd met een ingenieus opslagsysteem, vakmanschap en een grote liefde voor kunst. Stellingen van TOPREGAL spelen hierbij een sleutelrol. U hebt ongeveer 130 strekkende meter aan palletstellingen met twee of drie niveaus besteld voor uw meer dan 4.500 vierkante meter aan kunstopslag in Berlijn.

Hoe heeft u TOPREGAL leren kennen?

Miguel Adaro: We hadden vijf verschillende stellingsystemen van verschillende fabrikanten gebruikt. Dat werkte niet op de lange termijn omdat sommige bedrijven failliet gingen en de afzonderlijke systemen te verouderd waren. Toen ik op internet op zoek was naar een nieuwe leverancier, stuitte ik op www.topregal.com . Het is een goede site. De afzonderlijke soorten schappen worden er duidelijk uitgelegd. Het is gemakkelijk om te visualiseren wat je nodig hebt. En de voorbeeldaanbiedingen maken het gemakkelijker om te rekenen.

Waarom heb je bewust niet gekozen voor andere Berlijnse bedrijven?

Miguel Adaro: Ik was altijd voorstander van het ondersteunen van lokale bedrijven. Maar de Berlijnse bedrijven waren gewoon te duur. Bovendien gaven ze ons weinig mogelijkheden om te onderhandelen. We bouwen de planken zelf. Zij wilden dat niet en zeiden dat montage inbegrepen was, wat ook de hoge prijs verklaarde. TOPREGAL daarentegen bood ons echt goede prijzen en de belofte van een snelle levering. De Berlijnse bedrijven hadden daarentegen wachttijden van ongeveer drie weken. Dat was voor ons niet acceptabel.

Marc Handrich: TOPREGAL was erg vriendelijk en gaf ons de indruk dat het bedrijf de komende jaren zal blijven bestaan en dat we hetzelfde systeem gemakkelijk opnieuw kunnen bestellen als we in de toekomst uitbreiden. Dat is bijzonder belangrijk voor ons.

U had eerder slechte ervaringen met eBay. Hoe waren die?

Miguel Adaro: In het voorjaar van 2016 kregen we op zeer korte termijn veel ruimte met ons nieuwe centrale magazijn in Berlijn-Neukölln. En de behoefte aan veel opslagruimte was er ineens. De galerieën verhoogden hun vraag en wij moesten snel reageren. Op dat moment was liquiditeit ook een belangrijk punt voor ons. Dus zochten we op eBay naar gebruikte rekken voor zwaar gebruik.

Marc Handrich: De eerste keer was echt een goede deal. Maar de tweede keer was een complete mislukking. Het is altijd "gekocht zoals gezien". Zoals je soms op eBay ziet, hadden we 70 procent schroot. Zwaar schroot dat we eerst moesten afvoeren.

Palletrekken in het magazijn Voorbeeld van planken in het magazijn, geladen

Managing Director Miguel Adaro (links) en Warehouse Manager Marc Handrich Algemeen directeur Miguel Adaro (links) en magazijnmanager Marc Handrich

Kunst is er in vele formaten, vormen en materialen. Hoe past dit in gestandaardiseerde rekken?

Marc Handrich: Bij ons is praktisch elk schap maatwerk. Simpelweg omdat de kunst altijd anders is. We hebben grote en kleine schilderijen, zware sculpturen en delicate installaties. Elke plank moet individueel worden gemonteerd en uitgerust. En daarom is het moeilijk voor ons om dit van tevoren precies te plannen. Daarom monteren we de planken het liefst zelf, stukje bij beetje, precies zoals we ze nodig hebben voor de betreffende werken.

Gebruikt u de planken zoals ze worden geleverd of voert u individuele conversies uit?

Marc Handrich: We monteren twee palletstellingen tot zogenaamde dubbele rekken achter elkaar, meestal met een breedte van twee keer 1,10 meter en een tussenruimte van 30 cm tot 50 cm. We leggen OSB-platen over de hele vloer. In deze constructie gebruiken we het onderste niveau als schilderijrekken voor grote formaten. We leggen tapijt in de schilderijrekken zodat de schilderijen in en uit de opslag kunnen glijden. Voor houten kisten laten we de houten vloer liggen omdat de kisten dan mobieler zijn. En dankzij de dwarsbalk kan het gewicht van de kratten met verschillende gewichten beter worden verdeeld.

Hoe wordt het gebruik van de rekken gefactureerd?

Miguel Adaro: We noemen ons concept "opblaasbare kunstopslag". Opblaasbaar in de zin dat huurders alleen betalen voor de ruimte die ze daadwerkelijk gebruiken. In het verleden werden altijd hele stellingkasten verhuurd, ongeacht wat erin werd opgeslagen. Dankzij ons geavanceerde opslagbeheersysteem kunnen we foto's van verschillende galerieën samen op één plank opslaan. Dit maakt het goedkoper voor onze klanten.

Jullie hebben een nieuw aanbod ontwikkeld speciaal voor galerieën. Wat houdt dat in?

Miguel Adaro: Steeds meer galerieën vragen ons om hun eigen kunstopslag op te zetten. We willen hieruit een nieuw businessmodel ontwikkelen. We werken een compleet opslagplan uit en nemen de rekken en montage mee in de berekening. De TOPREGAL-rekken zijn een integraal onderdeel van onze nieuwe service.

Wat voor soort kunst slaat u op?

Miguel Adaro: Het is voornamelijk hedendaagse kunst, geen oude meesters, omdat deze werken een speciaal ruimteklimaat vereisen met een constante temperatuur en luchtvochtigheid. We hebben een Warhol en we hebben ook een Richter, maar vooral hedendaagse werken van opkomende kunstenaars zoals Alicja Kwade, Tony Crack of Jeppe Hein. Dit zijn allemaal moderne kunstenaars die momenteel in opkomst zijn en op de beurzen worden gehypet.

Hoofdkantoor ArtSeCoHet hoofdkantoor van ArtSeCo in een oude mouterij

Hoe beoordeelt u de huidige situatie op de kunstmarkt?

Miguel Adaro: Kunst is opnieuw een gewild investeringsobject geworden. Waar is het rendement zo hoog als in kunst? Tegenwoordig is er een nieuw beroep van kunstmakelaar die zich uitsluitend bezighoudt met de ontwikkeling van kunstenaars. En die toegang heeft tot de beurzen wanneer niemand anders de hallen in mag. Hij praat met de galeries voordat de vernissage is begonnen. En hij treedt op namens topverzamelaars. De kunstmakelaar heeft ongeveer tien solvabele investeerders achter de hand en heeft waarschijnlijk al een verlanglijstje van hen. Dit is een ontwikkeling die iedereen die al een tijdje meedraait doet denken aan de tijd voor de crash van 2007.

Is ARTSECO hierdoor zwaar getroffen?

Marc Handrich: We concentreren ons op de opslag en het transport van de werken. Onze persoonlijke interesse en onze passie voor kunst blijven onaangetast door de hype.


Art Service Company GmbH (ARTSECO) werd opgericht in 2009 na het einde van de bankencrisis, die ook een impact had op de kunstscène en het kunsttransport. Vandaag is ARTSECO vertegenwoordigd op kunstbeurzen over de hele wereld. In 2012 werd het eerste kunstmagazijn geopend in Berlijn volgens de richtlijnen van VDS. Het was ook het grootste collectieve magazijn in samenwerking met twee andere kunstverzendbedrijven in Europa. Als service exploiteert ARTSECO twee winkels met verpakkingsmateriaal voor kunsttransport. Er worden regelmatig specialistische trainingen aangeboden aan Berlijnse galeries. Naast drie vestigingen in Berlijn heeft ARTSECO ook een vestiging in Neuss.www.artseco.de