++ PROMOTIE VERLENGD: 15 jaar TOPREGAL ++ jubileumkorting ook in mei: 15% extra - tot 58% besparing mogelijk! +++

Alle producten

Algemene Voorwaarden

Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden van TOPREGAL GmbH


§ 1 Algemeen

  1. Alle leveringen, verkopen en aanbiedingen van TOPREGAL GmbH (hierna: "wij", "ons" of "TOPREGAL") zijn uitsluitend gebaseerd op deze algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden ("AV"). Onze AV zijn ook van toepassing op alle toekomstige zakelijke relaties met de klant, ook als deze niet opnieuw uitdrukkelijk worden overeengekomen.

  2. Bijgevolg wijzen wij de algemene voorwaarden van de klant af die in strijd zijn met of een aanvulling zijn op onze voorwaarden. Onze AV zijn ook van toepassing als wij de levering zonder voorbehoud uitvoeren met kennis van de voorwaarden van de klant die in strijd zijn met of afwijken van onze AV.

  3. De aanbiedingen en diensten van TOPREGAL zijn uitsluitend gericht op ondernemers in de zin van § 14 BGB (Duitse Burgerlijk Wetboek), op publiekrechtelijke rechtspersonen en publiekrechtelijke bijzondere fondsen, maar niet op consumenten. De AV gelden uitsluitend voor de genoemde doelgroep. Onze goederen en producten zijn niet bedoeld voor directe of indirecte doorverkoop aan de consument.

  4. Afspraken of aanvullingen die van deze AV afwijken, gelden alleen in het geval van een individuele overeenkomst, die moet worden bewezen door de contractant die zich op de afwijkende afspraak beroept. Afspraken die vóór of bij de afsluiting van de overeenkomst zijn gemaakt, moeten schriftelijk zijn om van kracht te zijn.


§ 2 Aanbieding en afsluiting van de overeenkomst, annuleringskosten, retouren

  1. Onze aanbiedingen zijn vrijblijvend en niet-bindend; alleen de bestelling door de klant geldt als een bindend contractaanbod, dat wij binnen 10 werkdagen kunnen accepteren. Alle bestellingen vereisen onze schriftelijke aanvaarding, die ook per fax of e-mail kan worden gedaan, of de sluitende aanvaarding door levering van de goederen. Indien wij bij een offerte van dit principe van niet-bindendheid willen afwijken, omschrijven wij onze offerte uitdrukkelijk als bindend.
    Eventuele telefonische informatie en adviezen van TOPREGAL-medewerkers zijn slechts bindend indien deze schriftelijk of in tekstvorm zijn bevestigd.

  2. Indien de klant de bestelling annuleert na afsluiting van het contract of de goederen terugstuurt zonder dat voorwaarden voor een wettelijk of contractueel overeengekomen herroepingsrecht of ander ontbindingsrecht zijn vastgelegd, zijn wij gerechtigd 20 % van de totale netto orderwaarde (exclusief verzendkosten) van de desbetreffende goederen als forfaitaire vergoeding te claimen.

    Datzelfde geldt als de klant de vooruitbetaling niet binnen 14 dagen na ontvangst van een betalingsverzoek betaalt en wij vervolgens de bestelling annuleren, zonder dat voorwaarden voor een wettelijk of contractueel overeengekomen herroepingsrecht of ander ontbindingsrecht zijn vastgelegd.

    De klant heeft het recht om aan ons te bewijzen dat wij als gevolg van de annulering of terugzending geen of heel wat minder schade hebben geleden. Eventuele aanspraken op schadevergoeding van ons tot vergoeding van hogere schade blijven onaangetast. Het bedrag van de forfaitaire schadevergoeding wordt hiermee verrekend.

  3. In geval van een retourzending als gebaar van goede wil is de klant verplicht om de te verzenden goederen degelijk te verpakken om eventuele transportschade te vermijden en eerdere schade te documenteren. De klant is verantwoordelijk voor het in perfecte staat retourneren van de goederen. De risico-overdracht van de klant aan ons vindt plaats bij ontvangst van de retourzending in ons magazijn. De kosten van de retourzending zijn ten laste van de klant. § 2 Nr. 2 is volledig van toepassing.


§ 3 Prijzen, betaling, compensatiebeperkingen

  1. Alle prijzen zijn nettoprijzen zonder omzetbelasting, die de koper aanvullend tegen het respectieve wettelijke tarief moet betalen. Voor de aftrek van een korting is een uitdrukkelijke schriftelijke toestemming vereist.

  2. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, gelden onze prijzen af fabriek (EXW/ex works volgens Incoterms 2020) vanaf ons in de orderbevestiging vermelde magazijn.

  3. Verzendkosten voor leveringen aan landen anders dan Duitsland worden tijdens het bestelproces getoond of apart overeengekomen (voor meer informatie: Verzendinformatie). Voor verzending naar niet-Duitse eilanden (zonder wegverbinding) en naar niet-Duitse bergstations brengen we een toeslag in rekening. TOPREGAL neemt geen bijkomende invoerkosten voor landen buiten de EU voor zijn rekening.

  4. De koopprijs en de vergoedingen voor bijkomende diensten zijn direct bij afsluiting van de overeenkomst verschuldigd, tenzij anders overeengekomen.

  5. Verrekening met vorderingen van TOPREGAL is alleen toegestaan bij actieve vorderingen die onbetwist of rechtsgeldig zijn vastgesteld. Het retentierecht van de klant kan alleen worden uitgeoefend voor vorderingen die gebaseerd zijn op dezelfde contractuele relatie.


§ 4 Voorbehoud van eigen bevoorrading

Onze leverings- en prestatieverplichting is onderworpen aan de correcte en tijdige eigen bevoorrading, tenzij wij verantwoordelijk zijn voor de onjuiste of laattijdige levering aan onszelf. Het is aan ons om te bewijzen dat ons geen schuld treft.


§ 5 Leveringstermijn

  1. Bij leveringen op een vast tijdstip garanderen wij enkel dat de goederen uiterlijk op het afgesproken tijdstip onze fabriek verlaten (of klaar zijn voor afhaling) en dat de vervoerder de instructie krijgt om de door de koper gevraagde leveringsdatum te respecteren. De door ons aangestelde vervoerder levert de goederen gewoonlijk binnen 72 uur in Duitsland en binnen 120 uur in de EU en Zwitserland aan de klant.

  2. Voor een leveringstermijn met vaste dag en tijd ("vaste termijn") is een aparte overeenkomst nodig tegen een meerprijs.

  3. Termijnen en deadlines worden verlengd met de periode waarin de klant zijn verplichtingen jegens TOPREGAL niet nakomt, onverminderd andere wettelijke rechten van TOPREGAL. Het bezwaar van niet-nakoming van de overeenkomst blijft onder voorbehoud.

  4. Indien de klant in gebreke blijft met de acceptatie of andere verplichtingen tot medewerking verwijtbaar schendt, bijv. opgave van een volledig en correct leveringsadres, hebben wij het recht om vergoeding van de door ons geleden schade te eisen, met inbegrip van eventuele bijkomende kosten. Verdere claims of rechten zijn onder voorbehoud.


§ 6 Levering, risico-overdracht, lossen

  1. Bij leveringsvoorwaarde EXW/af fabriek volgens Incoterms 2020:
    De levering en de risico-overdracht aan de klant vinden plaats op het moment dat de goederen ter beschikking worden gesteld in het desbetreffende TOPREGAL-distributiemagazijn. Vanaf de overeengekomen levertijd draagt de klant alle risico's voor verlies of beschadiging van de goederen.

  2. Bij leveringsvoorwaarde "CPT/vrachtvrij" volgens Incoterms 2020:
    De levering van de goederen en de risico-overdracht aan de klant vinden plaats op het moment dat de goederen in het desbetreffende TOPREGAL-distributiecentrum aan de vervoerder worden overhandigd. Vanaf dat moment draagt de klant alle risico's voor verlies of beschadiging van de goederen.

    De klant dient de geleverde goederen van de vervoerder in ontvangst te nemen op de genoemde plaats van bestemming. Voor zover met de klant geen afzonderlijk te vergoeden afspraak over een vaste leveringstermijn is gemaakt, vindt de levering plaats tijdens de normale kantooruren en doorgaans met een trekker met oplegger. Kleinere artikelen worden via een pakketdienst verzonden. Een telefonische melding wordt alleen gegeven als de klant dit tijdens het bestelproces heeft aangegeven, en dan meestal uiterlijk de dag vóór aflevering door de expediteur. De klant is verplicht om het benodigde materieel en personeel voor het lossen van de goederen ter beschikking te stellen. Bij twijfel dient de klant bij uitvoering van de bestelling de daartoe benodigde gegevens bij ons op te vragen.

    Indien er vertraging optreedt bij het lossen van het vervoersmiddel en de vervoerder ons daardoor extra kosten in rekening brengt, dienen deze extra kosten door de klant te worden terugbetaald.

  3. Indien de klant in gebreke blijft met de acceptatie of betaling, gaat het risico voor verlies of beschadiging van de goederen op dat moment op hem over, ongeacht of om andere redenen al een risico-overdracht heeft plaatsgevonden.


§ 7 Klachten, transportschade

Claims voor gebreken van de klant of andere claims van de klant op basis van een materieel defect of een eigendomsgebrek vereisen dat de klant heeft voldaan aan zijn verplichtingen op het vlak van inspectie en betwisting volgens § 377 van het Duitse handelswetboek (HGB). Anders worden de goederen als goedgekeurd beschouwd. Voor de specificatie van § 377 HGB geldt:

  • Zichtbare transportschade - waaronder beschadiging van de verpakking - dient bij ontvangst van de goederen aan de vervoerder te worden gemeld; de vrachtdocumenten mogen niet worden ondertekend zonder verwijzing naar het bestaan van transportschade; TOPREGAL moet onmiddellijk, uiterlijk de volgende werkdag, worden op de hoogte gebracht.
  • Zichtbare gebreken, d.w.z. gebreken die (zouden) worden geconstateerd tijdens een in het kader van de normale gang van zaken uitgevoerde inspectie, dienen door de klant binnen 7 dagen na levering te worden betwist.
  • Verborgen gebreken, d.w.z. gebreken die niet (kunnen) worden geconstateerd tijdens een in het kader van de normale gang van zaken uitgevoerde inspectie, moeten binnen 7 dagen na vaststelling worden betwist, uiterlijk binnen de garantietermijn.

Na montage/inbedrijfstelling van de goederen door de klant kan deze alleen nog aanspraken doen gelden die pas na de montage/inbedrijfstelling aan het licht kunnen komen. De klacht moet ten minste schriftelijk worden ingediend en de productbenaming, het bestelnummer, het serienummer, de aankoopdatum en een exacte omschrijving en foto's van het defect bevatten. Tijdige verzending van de klacht volstaat voor inachtneming van de termijn. In geval van betwisting dient de klant de ontvangst van de melding van de gebreken te bewijzen.


§ 8 Montage, montagehandleiding

  1. Tenzij anders overeengekomen, worden de goederen in niet-geassembleerde staat aan de klant geleverd. De klant is als enige verantwoordelijk voor de keuze van een geschikte locatie (met name voor het testen van de bodemgesteldheid), voor de vakkundige montage en voor het professionele gebruik van de geleverde goederen, inclusief naleving van de relevante wettelijke voorschriften en veiligheidsvoorschriften op de locatie en voor de uitvoering van test- en inspectiewerkzaamheden (test- en inspectiewerkzaamheden kunnen afzonderlijk bij TOPREGAL worden aangevraagd).

  2. Samen met de goederen ontvangt de klant van ons de momenteel geldende montagehandleiding, inclusief de bepalingen van DGUV:108-007 (voorheen BGR234) voor opslagvoorzieningen en -apparatuur. De klant moet de voorschriften van DGUV:108-007 (voorheen BGR234) in acht nemen, evenals de informatie in de montagehandleiding en op de belasting- en informatieplaatjes die op de goederen zijn bevestigd.

  3. De informatie in de montagehandleiding komt overeen met de laatste stand van onze technische tests en ervaringen. Daarbij gaat het om algemene aanwijzingen/richtlijnen die de klant niet ontslaan van zijn eigen controleplicht. In het onwaarschijnlijke geval dat lokale vereisten verder gaan dan de aanwijzingen en vereisten in de montagehandleiding, prevaleren deze lokale vereisten en moeten deze in elk geval door de klant worden nageleefd.

  4. Eventuele telefonische informatie en adviezen van TOPREGAL-medewerkers over de montage en het gebruik van de goederen zijn slechts bindend indien deze schriftelijk of in tekstvorm zijn bevestigd.

  5. TOPREGAL is - met uitzondering van de gevallen in § 8 punt 6 - niet aansprakelijk voor eventuele materiële of immateriële schade die voortvloeit uit het niet nakomen van de verplichtingen van de klant volgens § 8 punt 1 - § 8 punt 3.

  6. Via een afzonderlijke montageovereenkomst kan de klant bij TOPREGAL aanvragen om montagewerkzaamheden door ons montageteam te laten uitvoeren. De vergoeding voor deze montageprestaties wordt in de afzonderlijk af te sluiten montageovereenkomst geregeld. Afzegging van dergelijke overeengekomen montageafspraken door de klant is kosteloos bij annulering tot 7 werkdagen vóór de vastgelegde montagedatum. Bij latere afzegging van een afspraak - die plaatsvindt zonder dat voorwaarden voor een wettelijk of contractueel overeengekomen herroepingsrecht of ander ontbindingsrecht zijn vastgelegd - behouden wij ons het recht voor om de klant de volgende annuleringskosten in rekening te brengen:
    • 5-6 werkdagen vóór de afspraak: 20 % van de netto montageprijs
    • 3-4 werkdagen vóór de afspraak: 50 % van de netto montageprijs
    • 1-2 dagen vóór de afspraak: 80 % van de netto montageprijs
    • Op de dat van de montage: 100 % van de netto montageprijs

    voor de door de opzegging getroffen montageprestaties.

  7. De klant heeft het recht om aan ons te bewijzen dat wij als gevolg van de afzegging geen of heel wat minder schade hebben geleden. Eventuele aanspraken op schadevergoeding van ons tot vergoeding van hogere schade blijven onaangetast. Het bedrag van de forfaitaire schadevergoeding wordt hiermee verrekend.


§ 9 Garantie

  1. Als de klant zijn verplichting tot melding van gebreken volgens § 7 naar behoren is nagekomen en als er sprake is van een materieel defect of een eigendomsgebrek ("gebrek") m.b.t. de geleverde goederen, zijn de wettelijke bepalingen van het Duitse Burgerlijk Wetboek (BGB) van toepassing, tenzij hieronder anders aangegeven.

  2. Het beslissende tijdstip voor het bestaan van een materieel gebrek is het tijdstip waarop het risico op de klant overgaat. Gebreken die pas na de risico-overdracht aan het licht komen, rechtvaardigen alleen garantieclaims als de koper kan aantonen dat de oorzaak reeds op het moment van de risico-overdracht bestond.

  3. Gebruikelijke slijtage en oneigenlijk gebruik van de goederen worden niet als materieel gebrek beschouwd.

  4. Alle informatie over de door TOPREGAL geleverde goederen, in het bijzonder de afbeeldingen, tekeningen, gewichten, afmetingen en prestatiegegevens in offertes, montagehandleidingen enz., zijn geschatte gemiddelde waarden op basis van onze ervaringen en de stand van de techniek. Ze vertegenwoordigen geen kwaliteitsgaranties of beloftes inzake specifieke eigenschappen of de geschiktheid voor een specifiek gebruiksdoel. Tenzij vóór of bij de afsluiting van de overeenkomst uitdrukkelijk schriftelijk of in tekstvorm grenzen voor afwijkingen zijn overeengekomen, zijn binnen de branche gebruikelijke afwijkingen in ieder geval toegestaan. Dit geldt ook voor speciale afmetingen en maatproducten.

  5. De omschrijving van goederen als B-goederen is een kwaliteitsovereenkomst. Fouten of beperkingen die in de productbeschrijving worden vermeld of in de afbeeldingen zichtbaar zijn of die typisch uit de eigenschap als B-goederen voortvloeien, worden niet als materieel gebrek beschouwd.

  6. Indien de installatie-, gebruiks- en onderhoudsinstructies van TOPREGAL niet worden nageleefd, wijzigingen aan de goederen worden aangebracht, vervangonderdelen worden gebruikt die niet met de originele specificaties overeenkomen, geldt de garantie niet, tenzij de klant kan bewijzen dat het gebrek hier niet aan te wijten is.

  7. TOPREGAL kan ervoor kiezen om hetzij het gebrek te verhelpen, hetzij goederen te leveren die vrij zijn van gebreken. De klant moet ons minstens twee opties voor de uitvoering geven.

  8. De betwiste goederen moeten op verzoek in de originele of een gelijkwaardige verpakking aan TOPREGAL worden geretourneerd voor inspectie. De klant is verplicht de te verzenden goederen degelijk te verpakken ter bescherming tegen eventuele transportschade en eerdere schade te documenteren. De klant is verantwoordelijk voor een correcte terugzending van de goederen. De risico-overdracht van de klant aan ons vindt plaats bij ontvangst van de goederen in ons magazijn.

  9. TOPREGAL heeft het recht om aanvullende prestaties te weigeren in overeenstemming met de wettelijke bepalingen. Aanvullende prestaties kunnen ook worden geweigerd zolang de klant de betwiste goederen niet aan TOPREGAL op hun verzoek ter inspectie heeft teruggestuurd in overeenstemming met § 9, punt 8.

  10. De klant kan overeenkomstig de wettelijke bepalingen verbreking van de overeenkomst of vermindering van de schadevergoeding vragen, maar dit ten vroegste nadat een door de klant bepaalde redelijke termijn voor de aanvullende prestatie zonder gevolg is verstreken, tenzij de vaststelling van een termijn voor de aanvullende prestatie volgens de wettelijke bepalingen overbodig is. In geval van verbreking is de klant in geval van opzet en elke nalatigheid aansprakelijk voor elke verslechtering van de goederen die verder gaat dan het normale gebruik of voor hun verlies, evenals voor elk al dan niet gebruik van de goederen.

  11. Latere aanpassingen en vervangende leveringen door TOPREGAL als gevolg van een melding van gebreken door de klant leiden alleen tot een nieuwe start van de verjaringstermijn bij uitdrukkelijke verklaring van schuld.

  12. De bepalingen in § 10 zijn van toepassing op eventuele vorderingen tot schadevergoeding en vergoeding van kosten door de klant.

  13. De verjaringstermijn voor vorderingen wegens gebreken bedraagt 1 jaar vanaf levering. Dit geldt niet in geval van opzet of in de gevallen vermeld in § 438 lid 1 punt 2 BGB, waarvoor de wettelijke termijn blijft bestaan.

  14. De beperkingen van de garantierechten in § 9 punt 9 (met uitzondering van de beperking in § 9 punt 6) zijn niet van toepassing in situaties waarbij TOPREGAL een gebrek op frauduleuze wijze heeft verzwegen of een garantie voor de staat van het artikel is aangegaan. Een garantie moet uitdrukkelijk schriftelijk of in tekstvorm door TOPREGAL worden verklaard.


§ 10 Aansprakelijkheid

Wij zijn niet aansprakelijk in de situaties vermeld in § 8 punt 5.

Voor het overige is onze aansprakelijkheid voor schadevergoeding, ongeacht de wettelijke reden, in het bijzonder wegens onmogelijkheid, vertraging, gebrekkige of onjuiste levering, contractbreuk en onrechtmatige daad, voor zover er daarbij sprake is van schuld, beperkt in overeenstemming met deze paragraaf:

  1. TOPREGAL is aansprakelijk voor schadevergoeding in overeenstemming met de wettelijke bepalingen in geval van opzet en grove nalatigheid, het ontbreken van gegarandeerde eigenschappen, de overname van garanties en frauduleus opzet.
  2. In geval van grove nalatigheid door gewone assistenten en niet-kaderleden zonder dat daarbij een essentiële contractuele verplichting wordt geschonden (= verplichting waarvan de naleving in de eerste plaats een correcte uitvoering van de overeenkomst mogelijk maakt en op de naleving waarvan de klant regelmatig vertrouwt en mag vertrouwen), is TOPREGAL aansprakelijk in afwijking van a) beperkt tot vergoeding van de voorzienbare en volgens de overeenkomst typische schade.
  3. In geval van eenvoudige nalatigheid is TOPREGAL alleen aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit de schending van een essentiële contractuele verplichting; in dit geval is de aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van de voorzienbare en volgens de overeenkomst typische schade.
  4. Voor het overige is iedere aansprakelijkheid van TOPREGAL uitgesloten.
  5. Voor zover de aansprakelijkheid van TOPREGAL op basisvan een reden of bedrag is uitgesloten of beperkt, geldt dit ook voor een eventuele persoonlijke aansprakelijkheid van werknemers, wettelijke vertegenwoordigers en assistenten.
  6. De wettelijke voorschriften inzake de bewijslast blijven onaangetast.

De eerder vermelde voorschriften of aansprakelijkheidsbeperkingen in deze paragraaf zijn niet van toepassing voor aansprakelijkheid op grond van de Productaansprakelijkheidswet en eventueel geldende dwingende buitenlandse productaansprakelijkheidsvoorschriften, evenals in geval van levensgevaar, lichamelijk letsel of gevaar voor de gezondheid.

De klant is verplicht eventuele schade zoals bedoeld in de bovenstaande aansprakelijkheidsvoorschriften onmiddellijk schriftelijk of in tekstvorm aan TOPREGAL te melden of door TOPREGAL te laten vastleggen, zodat TOPREGAL zo vroeg mogelijk op de hoogte wordt gesteld en eventueel samen met de klant de schade nog kan trachten te beperken.


§ 11 Overmacht

  1. Ook bindende leveringstermijnen worden dienovereenkomstig verlengd in geval van overmacht, in het bijzonder bij schaarste van materiaal of transportmogelijkheden, arbeidsconflicten, oorlog, onrust, epidemieën of pandemieën, van overheidswege opgelegde of wettelijke maatregelen (bijv. exportbeperkingen) en andere onvoorziene en ernstige gebeurtenissen (ongeacht of deze gevallen van overmacht ons dan wel onze toeleveranciers of onderaannemers treffen) voor de duur en omvang van de verstoring, vermeerderd met een redelijke doorlooptijd. Wij zijn verplicht de klant redelijkerwijs onverwijld op de hoogte te stellen van de gebeurtenis.

  2. Houdt de belemmering langer dan 2 maanden aan, dan hebben beide contractanten het recht de overeenkomst voor het nog niet nagekomen gedeelte te ontbinden. Indien de opschorting van de leveringsverplichting voor de klant geen redelijke oplossing is, heeft hij het recht om na een door hem te bepalen redelijke termijn de betreffende overeenkomst te ontbinden. In de bij wet voorziene situaties (in het bijzonder §§ 323 lid 2, lid 4 BGB, 326 lid 5 BGB, § 376 HGB) is het vastleggen van een termijn niet nodig. Indien de prestatie al deels werd uitgevoerd, kan de klant nog alleen van het hele contract afzien als de gedeeltelijke prestatie voor hem geen nut heeft.


§ 12 Covid-19-clausule

  1. De contractanten zijn zich bewust van de impact van de Covid-19-aandoening ("corona") die op 11 maart 2020 door de Wereldgezondheidsorganisatie als pandemie werd geclassificeerd. Daarom komen de partijen overeen dat indien TOPREGAL als gevolg van een of meer van de onderstaande gebeurtenissen gerelateerd aan corona niet of tijdelijk niet in staat is om de bestelde goederen te leveren, de verplichtingen van TOPREGAL voor de duur en in functie van de omvang aan de impact van de desbetreffende gebeurtenis zijn blootgesteld:
    1. de bedrijfsvoering in de respectieve vestiging van TOPREGAL of de bedrijfsvoering in de respectieve vestiging van de toeleverancier van TOPREGAL wordt voorlopig geheel of gedeeltelijk gestaakt op grond van een van overheidswege opgelegd en/of ambtelijk bevel of op grond van de op dat moment op de betreffende locatie geldende wet- of regelgeving; of
    2. een groot aantal TOPREGAL-medewerkers van de desbetreffende vestiging of medewerkers van de toeleverancier op de desbetreffende locatie of medewerkers van het montageteam hebben corona opgelopen of zijn in overeenstemming met de op de locatie geldende wet- of regelgeving in quarantaine.

  2. TOPREGAL is verplicht de klant redelijkerwijs onverwijld op de hoogte te stellen van de gebeurtenis. Houdt de belemmering langer dan 2 maanden aan, dan hebben beide contractanten het recht de overeenkomst voor het nog niet nagekomen gedeelte te ontbinden. Indien de opschorting van de leveringsverplichting voor de klant geen redelijke oplossing is, heeft hij het recht om na een door hem te bepalen redelijke termijn de betreffende overeenkomst te ontbinden. In de bij wet voorziene situaties (in het bijzonder §§ 323 lid 2, lid 4 BGB, 326 lid 5 BGB, § 376 HGB) is het vastleggen van een termijn niet nodig. Indien de prestatie al deels werd uitgevoerd, kan de klant nog alleen van het hele contract afzien als de gedeeltelijke prestatie voor hem geen nut heeft.

  3. De betaalwijze "levering op factuur" kunnen wij momenteel nog alleen in beperkte mate en na controle in individuele gevallen aanbieden (bijv. voor overheidsdiensten, openbare instellingen).


§ 13 Voorbehoud van eigendomsrecht

  1. Wij behouden ons het eigendom van het aangekochte artikel voor tot aan de ontvangst van alle betalingen die voortvloeien uit de zakelijke relatie met de klant. Indien de klant in strijd met het contract handelt, in het bijzonder in het geval van betalingsverzuim, hebben wij het recht om het aangekochte artikel terug te nemen. Onze terugname van het voorwerp van de verkoop vormt de ontbinding van het contract. Na terugname van het voorwerp van de verkoop hebben wij het recht om dit te verkopen; de opbrengst van deze verkoop wordt verrekend met de verbintenissen van de klant, verminderd met de redelijke verkoopkosten.

  2. In geval van inbeslagname of andere interventies door derden moet de klant ons onmiddellijk schriftelijk op de hoogte stellen, zodat wij in overeenstemming met § 771 ZPO (Duits Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering) gerechtelijke stappen kunnen ondernemen. Voor zover de derde partij niet in staat is om ons de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten te vergoeden van een vordering op grond van § 771 ZPO (Duits Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering), is de klant aansprakelijk voor de door ons geleden schade.

  3. De klant heeft het recht om het voorwerp van de verkoop in het kader van de gebruikelijk bedrijfsvoering door te verkopen; hij draagt ons echter alle vorderingen ten aanzien van het definitieve factuurbedrag (inclusief btw) van onze schuldvordering over die hem uit de doorverkoop tegenover zijn kopers of derden toekomen, ongeacht of het voorwerp van de verkoop zonder of na verwerking is doorverkocht. De klant blijft bevoegd om deze vordering ook na de overdracht te innen. Onze bevoegdheid om de vordering zelf te innen blijft hierdoor onveranderd. Wij verbinden ons er echter toe de vordering niet te innen zolang de klant zijn betalingsverplichtingen nakomt, niet in gebreke blijft met de betaling en met name geen aanvraag tot het openen van een gerechtelijke schikking of insolventieprocedure is ingediend of de betalingen zijn opgeschort. Indien dit echter het geval is, kunnen wij eisen dat de klant ons informeert over de overgedragen vorderingen en bijbehorende debiteuren, alle voor de inning noodzakelijke informatie verstrekt, de relevante documenten overlegt en de debiteuren (derden) op de hoogte stelt van de overdracht.

  4. De verwerking of bewerking van het aangekochte artikel door de klant wordt altijd voor ons uitgevoerd. Indien het aangekochte artikel wordt verwerkt met andere, niet aan ons toebehorende objecten, verwerven wij het mede-eigendom van het nieuwe artikel in de verhouding van de waarde van het aangekochte artikel (eindfactuurbedrag inclusief btw) tot de andere verwerkte objecten op het moment van verwerking. Hetzelfde geldt voor het door verwerking ontstane object als ook voor het onder voorbehoud geleverde voorwerp van de verkoop.

  5. Indien het aangekochte artikel onlosmakelijk verbonden is met andere, niet aan ons toebehorende objecten, verwerven wij het mede-eigendom van het nieuwe artikel in de verhouding van de waarde van het aangekochte artikel (eindfactuurbedrag inclusief btw) tot de andere verbonden objecten op het moment van verbinding. Indien de verbinding zodanig wordt uitgevoerd dat het artikel van de klant als hoofdzaak moet worden beschouwd, wordt geacht te zijn overeengekomen dat de klant een evenredig deel van de mede-eigendom aan ons overdraagt. De klant is de enige eigenaar of mede-eigenaar van het door ons in bewaring gegeven artikel.

  6. Wij verbinden ons ertoe de garanties waarop wij recht hebben, vrij te geven op verzoek van de klant voor zover de realiseerbare waarde van onze garanties meer dan 10 % hoger ligt dan de te verzekeren vorderingen; de keuze van de vrij te geven garanties is aan ons.


§ 14 Aanvullende bijzondere bepalingen voor de afsluiting van overeenkomsten via de webshop

  1. Onze aanbiedingen in de webshop vormen een niet-bindende uitnodiging aan de klant om bij ons een bestelling te plaatsen.

    Het bestelproces bestaat uit drie invoerstappen. In de derde en dus laatste invoerstap heeft de klant nog een kans om zijn ingevoerde gegevens te controleren en desgevallend te corrigeren. Door op de knop “Kopen” te klikken, doet de klant ons een bindend aankoopaanbod. De aanvaarding is onder voorbehoud.

    Nadat de bestelling is geplaatst, ontvangt de klant een automatisch gegenereerde e-mail van ons die bevestigt dat wij de bestelling hebben ontvangen. Deze ontvangstbevestiging geldt nog niet als het sluiten van een overeenkomst en bevat dus ook geen betalingsverzoek.

    Een overeenkomst komt pas tot stand wanneer wij een aanbod accepteren, hetgeen kan geschieden in de vorm van het toezenden van een pro-formafactuur (vooruitbetaling), de overhandiging aan de expeditie samen met informatie per e-mail aan de klant of ander contact per brief, fax of e-mail. Alleen op uitdrukkelijk verzoek sturen wij een schriftelijke orderbevestiging.

  2. Tenzij anders overeengekomen, zijn er verschillende betalingsmethoden beschikbaar voor bestellingen in de online shop, die kunnen variëren afhankelijk van beschikbaarheid. Welke betaalmethoden in detail beschikbaar zijn, kun je zien bij de selectieopties in de online shop tijdens het bestelproces. Je kunt hierover ook meer gedetailleerde informatie vinden op de pagina met betaalmethoden.

    De optie van levering op rekening is mogelijk na succesvolle controle in individuele gevallen, waarbij de betalingstermijn maximaal 10 dagen na ontvangst van de goederen is.

    In het geval van een bankoverschrijving worden de goederen pas geleverd na succesvolle ontvangst van de betaling op onze rekening.


§ 15 Deelbaarheidsbeding, bevoegde rechtbank, toepasselijk recht

  1. De ongeldigheid van individuele contractuele bepalingen (inclusief deze AV) heeft geen invloed op de geldigheid van de rest van de overeenkomst.

  2. De klant mag vorderingen ten opzichte van ons alleen met onze voorafgaande toestemming aan derden overdragen.

  3. De bevoegde rechtbank - ook internationaal - voor alle geschillen die uit de contractuele relatie voortvloeien, is Stuttgart (Duitsland).

  4. Het Duitse recht is van toepassing, met uitzondering van het UN-handelsrecht.


Vanaf: april 2024